torsdag 24 oktober 2013

Lövräfs...


Min trädgård producerar väldigt mycket löv som inte 
alltid hamnar där jag vil ha dem.


Jobbigast är det med äpplen och löv i grusgången, de blåser liksom inte bort.


Och de senaste åren har jag innte hunnit få bort löven innan snön
har kommigt och då försvåras vårstädningen väldigt mycket.


Jag har ingen kompoststation så allt som kan
multna åker in i rabatterna där de gör nytta.


Visserligen får jag inte upp allt, men några få löv blåser lätt bort med.


Passade på att klippa gräsängarna med, det gör jag
en gång om året på hösten så det är lite finare i vår när lökarna blommar.
Dessa gräsytor har jag slutat att klippa under sommaren och jag skickar in
allt överskott av fröer som trädgården producerar, med tiden blir det vackra
blommande gräsängar av dem. Jag märke att jag hade fått in sork och det är ju
ganska dåligt för träden, tror jag skall etablera en massa ramslök där så 
löser nog löklukten det problemet.


Det mesta av löven blåser faktiskt bort men buxbomshäckarna
fångar upp dem på festplatsen, suck där måste jag kratta.

5 kommentarer:

Puumuli sa...

Jag bestämde mig i dag efter flera timmars räfsande att nu får det vara nog. Vinden får göra av med resten. Men som du sa är det bättre att jobba lite nu på hösten för det blir ännu tyngre på våren då löven är klibbiga... Ha en fin helg!

Hälsn. Sari från Puumuli

Kristiina sa...

Har redan gjort detta två gånger och fått ihop 25 säckar fulla med löv....håller tummarna att det blåser så att resten av löven bara försvinner....kör säckarna till återvinningsstationen...har två komposter men de räcker inte om jag ska ha all löv där...har lagt en hel del under växterna också...
Trevlig helg och ska göra en variant av din "Porchetta fylld med örtfärs" till söndag..

Frida på Stommens Gård sa...

Smart med ramslök till sorkrackarna! Tack för tipset! Har klarat mig väl ännu men ju mer man odlar desto bättre är det att säkra upp antar jag :)

Anonym sa...

Solen skiner ju på dig och ditt krattande...Yo

Anonym sa...

Fast löven i krukan, de har kommit rätt.