söndag 22 juni 2014

Rosornas tid


När Mandarinrosen blommat över kommer
de andra.


För många år sedan planterade jag om mina rosor på
ena kortsidan av huset, en trång passage som
inte hade ngn funktion blev till bästa rosenrummet.


Nu hart åren gått och jäklar som rosorna har vuxit, man
ser ju knappt huset längre.


Det bästa med passagen är att jag
inte får blomdepp när de har blommat över.
Eller rättare sagt så syns inte rosorna eftersom jag
ändå måste ta mig till dem för att uppleva dem.
Förut hade jag rosorna mitt i trädgården och
då blev avsaknaden av blomning påtaglig.


Visst jag har planterat rosor lite
här och där, långt ut i snåren.


Har denna näpna klättrare som
jag har glömt namnet på lyckats etablera
sig och om några år kommer det vara kaskader
långt upp i buskarna, topp topp!


Det går liksom inte låta bli rosor och 
Carl Philip blommar på terrassen.

1 kommentar:

Hon som talar med blommor sa...

Herre Gud vad jag älskar känslan i din trädgård. Antagligen är det den lite snåriga känslan som gör att man bara vill "gå in i bilderna"... Den fina klätterrosen du visade, kan det vara 'Paul´s Himalayan Musk'? Har en sådan här och den ser lika dan ut. Ha en bra dag i ditt paradis. /Carolin