tisdag 3 juni 2014

Ut med våren


Idag var det dags att fixa sommar nu när våren blommat över.
 

Även om det fortfarande fanns lite vårligt kvar käns det 
svårkominerat med sommar, synd så klart på rara blommor.


 Lökarna grävde jag upp och ska ställa undan dem tills i höst, jag
kommer så klart att glömma av att plantera dem, men ändå.


Mina planer var att fixa något tjusigt men trädgården runtomkring
bestämde annat, det ska ju passa in med.


Mitt på gårdsplanen har jag en stor zinkbalja på
bordet som jag försöker fixa med efter säsong, det
är bara bordet som stör mig. Måste verkligen hitta ett snyggt plåtbord.


Det blev daggsalvia, femtunga och vitt som jag redan har glömt.


Rosa sommarbrudslöjor och fyllda marguriter.


Och faktiskt så mäsrks det nästan inte att
jag har bytt ut växterna i krukorna, kanske mest
smugit in sommaren i grönskan som redan fanns där.


Och nu kommer fingerborgsblommorna vara mitt frukostsällskap
i några veckor fram över, väl värda sitt pris.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vackert som alltid :) / Saila

Rost och rädisor sa...

Fina vyer. Daggsalvian läcker. Så somrigt det blev i din balja.
Här är faktiskt minipenséerna fortfarande kvar. Det känns svårt att skiljas från dem även om sommarblommorna är inhandlade och står och pockar på att bli planterade.
Kanske känner du nån smed som kan svetsa till ett nytt bord till dig. Material kan man nog hitta på vilken skrot som helst för en billig peng.

Ha det fint
Anette

Alen Trädgård sa...

Så fint det blev! Zinkbaljan på bordet blev pricken över i:et :) Letar också ett snyggt plåtbord till trädgården men som den snåle Tjörnbo jag är har jag fortfarande inte hittat något :) Ha det gott/Monne

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Det var ju också en idee, att gräva upp tulpanerna. De skulle passa för mig att göra på några ställen!
Jag tycker också att de kan vara synd att göra sig av med blommande söta penseeer, så jag brukar "hälla"ut dem på samma plats varje år och där dyker det upp nya, år efter år :)
Tack för ditt tips!

Ha det gott! :)

Anonym sa...

Strandkrassing! Är den vita doftande ljuvligheten du har planterat. Den är så söt, lättsådd och en bra marktäckare, den frösår sig gärna själv, men det roliga är att sår du den, vattnar och täcker med en plastpåse så gror den på tre dagar!
Så är bi-dragare också, så verkligen något vi alla borde odla mera. Finns att få i ljublå och ljuslila varianter dessutom.
Mina fröpåsar fårn LIDL (!) kostade den stora summan av tre spänn för tusen frön, eller något i den stilen.
/ Mimmi