onsdag 21 oktober 2015

Äventyret börjar på bron


Åkte ner till Almunecar i södra Spanien på jobb, och
som alltid känns det äventyrligt när man kör över bron.
Jag var sen i starten och det var långa köer genom 
Tyskland, det segade även i Frankrike så vi fick
lite bråttom att köra ner för att hinna. Men det var
inga problem, vi trampade på och stannade när vi
inte orkade köra längre.


Vädret var väl inte toppen heller men när vi
äntrade norra Spanien kom solen med värmen.


Sent i skymningen kom vi fram till den lilla
kuststaden Almunecar.


Jag skulle hålla en matkurs för ett gäng sköna människor
som reste ner med Grand Tours.


Vi varvade matlagning med utflykter och att besöka Finca El Pinero
som är en ekologisk fruktodling, där bjöds vi på mat och vin.


Ja ni fattar själva hur det smakar när de är skördade precis innan vi kom, solmoget
och underbart gott. Nu i vinter ska jag beställa en fruktlåda direkt från odlingen och
aldrig mer köpa mango i butik. Det kommer att rädda vintern. 


Vi handlade råvaror på vanlig butik och saluhall, detta
är vanlig butik, vilken lycka. 


Givetvis lagade vi mat och mycket mat, alla var på och hjälpte till
i grytor och pannor.


Och det blev många och långa underbara dagar i köket.


Och självklart blev det Paella med.


Skaldjurssoppa på gång med ett fantastiskt gäng, det slår
aldrig fel när man lagar mat tillsammans, det förenar och
sprider glädje.


Och vi åkte upp i bergen för att se småbyar och vackra trädgårdar med.


Varje morgon började med långpromenad på stranden, men det skulle visa sig
att det var hundförbud på stranden.


Men allvarligt talat det var ingen som brydde sig om förbudet och frukostkaffet smakade
gott i solen.


Aile var givetvis med så mycket som det gick och hon verkar gilla läget med Medelhav.


Vi hittade småstränder som var öde och undanskymda, där vi kunde bada utan att störa någon.


Efter en vecka var det dags att styra upp mot norr igen och det var ganska häftigt att köra genom bergen i inlandet även om kusten givetvis var vackrast.


Stannade till i La Villa Joiosa där jag var mycket på 80-talet, hoppades på att träffa vänner från den tiden, men oddsen var väl inte så höga men visst jag träffade på de som jag faktiskt ville träffa allra
mest, stannade en stund innan jag körde vidare.


Målet var Valencia för några dagars vila och träff med vänner som jag inte sett på över 20 år. 


Och det har varit ljuvliga dagar med mycket mat och många minnen, skratt
och äventyr i den vackra staden. 


Vi har tittat på gammalt och nytt och jag gillar hela komplexet med operahus och allt där till, kan
faktiskt erkänna att jag har blitt lite kär i Spanien igen och nu är det nya funderingar som
surrar i huvudet, kanske en matlagningsvåning i Valencia, det vore något. I morgon kör jag norrut, stannar till lite på vägen innan jag äntrar Provence, hej hopp.

3 kommentarer:

Vendela sa...

Hälsa Provence! #saknad

Iréne JB sa...

Äventyr var det! Låter som en bra resa både jobbmässigt och semestermässigt :)

Alen Trädgård sa...

Jösses så mycket kul du är med om, visst låter det stressigt också men du gör ju det du gillar mest :) Matlagningsvåning låter underbart :) Ha det gott/Monne