lördag 23 januari 2016

Jag är så jävla Finsk




Jag vet inte om jag har pratat om min Mamma här på bloggen men 
hon tappade närminnet och för 3 år sedan flyttade jag henne till ett 
boende i Lidköping. Det var absolut nödvändigt och jag hade tur och 
fick plats direkt, åkte dit och tittade med ett minne av ett boende som 
jag sett på Uppdrag granskning, det minnet var kvar och motvilligt 
åkte jag dit. Rummet var trist och avdelningen lite så med, men jag 
hade inget val. Efteråt har det visat sig att avdelningen är underbar 
så gott det går, personalen kramar och ser de boende och gör så gott de 
kan/hinner. Nu är jag glad för att mamma är nära och inte
i Göteborg där hon kanske rent kommunalt skulle vara, det är lätt för 
mig att slinka förbi och ta en fika och just idag hade personalen 
hängt på sig gitarren och det var skön sång under eftermiddagen. Glädje och 
sång strålade och alla var med. När mamma flyttande dit skapade jag ett 
mailkonto och hon fick en padda, det har inte funkat riktigt bra men nu har de 
skapat ett mailkonto som alla i personalen kan öppna på deras padda. Jag brukar 
skicka bilder när vi är ute och reser eller annat. Men efter idag 
förstår jag att musik är grejen, så nu bombar jag mailen med låtar som jag
hatade som tonåring, dragspel, finska kollektivet och fest i hemmet. Alla var där och 
mamma spelade dragspel och just denna låten var en av dem som jag
har vuxit upp med. Till det märkliga hör att jag
spelar om låten och sjunger med här hemma i köket. Älskar
nog ändå att mina Finska rötter lever fortfarande. Kopiera
länken så förstår ni var jag kommer ur. Kram. 

 Teijo Joutsela & Humppa-Veikot- Tulipunaruusut

6 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Åh va härligt. Kan det bli mer finskt än så :) Underbart att dina finska rötter finns kvar, det är viktigt att förstå sitt ursprung så att säga. Jag är ju finne in i minsta cell, även om jag råkar tala svenska, finlandsvensk som jag är. Var och lyssnade på ett föredrag du höll i Nykarleby för några år sen.

Ha det bra!
/Nina

Hannu på Langeland sa...

Hej jodå jag är så sjukt finsk, mina rötter och jag är född i Savonlinna och nu när åldern kommer i kapp blir jag finskare och mer finsk. Just nu vet jag inte om det är sisu eller pur finskt. Vet men du är från Nykarleby, tidigare körde jag från Helsingfors till Åbo för att se på trädgårdar, det var underbart på alla vis. Men nästa resa blir till Savolax och då blir det 100% finskt

Pia sa...

Finsk sisu! Tror att det mognar med åren, blir mer och mer stolt över mitt ursprung för varje år som går, född i Sverige av en arbetsinvandrad finsk kvinna med mycket stolthet! <3

Bettys beundran sa...

Tänk om flera tog hand om sina åldriga föräldrar som du gör - så fint med musiken från tiden då mamma själv kunde spela och sjunga. En mamma kan ta hand om fyra barn men fyra barn kan inte ta hand om en mamma.

Hannele på Hisingen sa...

jo, nära vill man vara, vi är fyra generationer på ön Hisingen ♥

P.S.
Mukava että opit suomea.

Rost och rädisor sa...

Skönt att det löst sig för din mamma! Vad vore livet utan musik! Själv har jag ganska tråkiga erfarenheter av anhörigas äldreboende. Personalen gör oftast det den kan, men det är för få anställda.
Nu har jag värmt upp inför morgongympan med din glada Humppa.
Allt gott
Anette