torsdag 31 mars 2016

I tid och otid, underbart soligt ändå


Oj vilken trädgårdsdag, sol och lagom med vind
för att inte bli för varm och jag passade på med att 
flytta fram lite snödroppar.


De växte under rosorna och var visserligen fina där, men 
dock inte synliga från trappan och den tidiga våren
vill jag samla där jag oftast sitter och njuter.


Snödropparna planterade jag där redan första året jag
bodde här, då utan rosor med en annan tanke och
precis som det alltid är så förökar de sig allra mest som
står lite undangömt.


Visserligen blir det lite ruffigt när man planterar om vårlökar i 
blom men jag passar på nu när jag ser var de fattas, för
löken har det ingen betydelse, men visst ögat vill annat. Det
går givetvis att göra den när bladen börjar vissna, men då
har rabatterna börjat växa och det är svårt att komma in för
att gräva, vattnade rejäl med så klart, det måste man.


Rabatterna ligger i entrén och gränsar till lunden
där det finns mycket snödroppar, och nu med flytten
binder jag ihop upplevelsen längs hela östra flanken.


Ja allt var härligt och även lunchen smakade i solen på
trappan.


I vanliga fall brukar jag inte ta bort kompostivt material
ur rabatterna men nu när jag ändå var inne och bökade
passade jag på att samla i hop kvistar, blad och stjälkar.
Ur en rabatt blev det flera kärror och det kändes onekligen
lite elakt att ta bort mullämnena, men i år satsar jag på en stor 
jordförbättring i den framtida lunden. Ännu har jag
bara planterat buskar och träd där och väntar med 
underplanteringen tills det har bildats lite mer skugga där, 
 Det kommer givetvis ta ett par år och under tiden
passar jag på med jordförbättringen. 


Det ryktades om att det skulle komme regn och
visst molnen hopade sig, så jag passade på att
flytta fram lite buxbom med i hålen som blev
efter pesten, bra med näring och ny mjuk jord
för rotstimulering, vatten med efter som regnen
ändå uteblev. I morgon tar jag högersidan, sedan
kommer det ta ett par år innan plantorna har vuxit
ihop, men fint blir det ändå. Härlig vår. :) 

2 kommentarer:

ann beutler sa...

Tänk att få jobba i sin trädgård..som du..Vad avis jag blir!! Mina dagar är bra på sitt sätt..vet att jag gör nytta som ssk på Lungmedicin..Men, det första jag gör när jag blir utsläppt, är att andas in. Den ljuva vårluften..

NinaVästerplana sa...

Snyggt! Låter som en väl använd dag!
Ha´t himla gôrgôtt i sola
Nina