måndag 4 april 2016

Lycka till mer era irisar


Jag önskade att Trädgårdsföreningen skulle
skänka bort lökarna från Vårisrisutställningen
i Palmhuset och så gjordes det i dag. Utställningen
har bekostats av gemensamma medel och
tusentals besökare har lockats till palmhuset i 
10 dagar. Jag tänker att det blir som en
skatteåterbäring fast då irisåterbäring. 


Hoppas ni alla tog för er ordentligt och för er som
inte vet eller är så vana, för att ni ska lyckas med era
irisar ska ni helst skaka bort utställningsjorden, den
är allt för fuktighetsbevarande och är till för tillfällig
plantering under kontrollerade förhållande. I trädgården
blir den jorden allt för blöt och lökarna riskerar
att ruttna. Plantera irisarna i soligt och väldränerat läge.
Fukt på vår och höst, torrt sommar och vinter.
Och nästa vår vill jag se era bilder. Lycka till.   

6 kommentarer:

Under eken sa...

TACK! <3 Skall bli spännande att se dem nästa vår, blommande i rabatten!
Tyvärr hann jag inte ner till Trädgårdsföreningen för att personligen uppleva detta fantastiska, då jag hade ett examens projekt att färdigställa. Tiden räcker tyvärr inte alltid till.
Jag har tittat och njutit av alla fina bilder som lagts ut och i och med att jag blev med några krukor idag, så känner jag att jag fick vara med på ett litet hörn trots allt!
Ha en fin vårkväll Hannu!

KerstinJ sa...

De små gula i framkanten, vad heter de?

NinaVästerplana sa...

Attans! Jag som hade tänkt kolla med dig om man kunde komma över några av de vita på något sätt.... Vet du var man kan få tag på sådana o vad hette de?
Ha´t himla gôrgôtt i regnet
Nina

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilket otroligt bra initiativ!
KRAM
Susie

Meta sa...

Nejmen vadå, det visste jag inget om Får hålla koll till nästa gång. Hade varit så kul att få "roffa" åt sig några kassar.
Ha det gott och njut våren
Kram Meta

Hannu på Langeland sa...

Kerstin de är Vintergäcksiris.