tisdag 14 februari 2017

Vårvinter


Ännu är det vinter men idag kom också värmande sol, så
efterlängtat och härligt. Hos mig bränner vårsolen inte
hårt eftersom den inte riktigt hittar in och jag har
sällan problem med mina vintergröna växter. 


Dessutom finns det knappast någon tjäle, men har du det och 
värmande sol är det dags att skydda det vintergröna.
Är jorden frusen kan växterna inte suga upp vatten och i 
värmen dunstar bladens fukt även om det är vinter. 
Täck växterna med jute eller annan väv i utsatta 
lägen, har du inte mycket vintergrönt kan du också vattna 
jorden på morgonen med ljummet vatten, så hinner de dricka
under dagen. Detta gäller örter som timjan och
salvia, men de är ju lättare att skydda, förutsatt
att du inte har mycket i hela trädgården. 


I min trädgård är det vandrande skugga så solen ligger inte
på hela tiden, men det betyder också att frosten ligger kvar 
längre även om det är varmt. Idag har jag längtat ut i solen och
hoppas kunna börja småfixa i morgon. Ha koll på solen 
och njut av den med.


Inga kommentarer: