måndag 2 april 2018

Sex dagar på Sicilien




Det var 24 personer som följde med oss till Sicilien. Vi hade hoppats på vardagar i skön vårsol och visst blev det så, men vi hade några svalare dagar med. Rysskylan hittade ner till oss med, men vi slapp snö.


Från början hade jag och Sanna tänkt att vi skulle fara runt hela Sicilien, det finns så mycket att dela med sig av och allt ville vi ge. Men tack och lov besinnade vi oss, det går helt enkelt inte att få opera i Palermo och fiskmarknad i Catania på samma resa om man ska åka buss.  


Vi slog läger två nätter i Catania, vi bodde mycket centralt så vi hade nära till stadens kultur och krogar. 


Vi hade också turen att det pågick en utställning av 150 italienska mästerverk strax intill där vi bodde.


Från renässans till modernism. 


Det var verkligen roligt att se tavlorna och få en fantastisk introduktion till den italienska konsten.


På kvällen åt vi gott på en fiskrestaurang med Sicilianska specialiteter, musik blev det givetvis med.


Och vinlagret var en stege upp, till allas jubel plockades det godaste ner till oss.


Det blev tid till gemensamma aktiviteter och egna rundvandringar i Catania.


Och doften av blåregnet missades inte av någon, wow så ljuvligt.


Catania är kontrasterna stad, ruffigt och polerat går jämnsides och jag gillar just detta. Men det pågår givetvis en upprustning av hela staden.


Givetvis ska man upp på Etna om man nu ändå är där och vi ville pröva vin så klart.


Lite högre upp är det givetvis kyligare, veckan innan hade det varit +25° men nu svalare, fast doften av blommande rosmarin trängde undan kylan.


Och vinerna smakade gott.


På vägen ner stannade vi till och köpte mandel och pistagenötter, också detta till allas jubel.


Till kvällen dukades en festmåltid upp och det smakade mycket gott, vårt fokus på resan var att äta så mycket som möjligt av det bästa förutom kultur så klart.


Ett besök på fiskmarknaden i Catania är givet även om vi inte köpte fisk, men många köpte nyskördade lagerkvastar och torkad oregano från Etnas sluttningar.


Och säsongen för kronärtskockor hade precis börjat, tänk om man kunde handla på detta vis hemma med.


Catania är fylld av match även de vanliga marknaderna är en upplevelse.


Och bara nu på våren får man de godaste blodapelsinerna.


Tomater, vilda blad och dofter av mat som lagades på gatan lockade.


När köpte du grillade kronärtskockor på gatan senast?


Nästa stop blev Siracusa, vi skulle uppleva den Sicilianska barocken i tre städer. 


Här fick alla egen tid att vandra runt bland palatsen, det är helt enkelt så ljuvligt vackert att man måste få välja själv vad man vill uppleva under några timmars stop.


Och att vandra runt bland gränder i sökandet efter gatumat hör ju till en av de godaste jakter.


Jag och Sanna hittade fritto misto som vi åt med glädje på gatan.


Sedan vidare till Noto som också hör till de barocka pärlorna.


Även detta blev ett bejublat besök och alla samlades på den soldränkta trappan.


Och det är i vårsolen som den italienska glassen är som godast.


Sedan körde vi vidare till Ragusa som också ingår i det barocka arvet, där bodde vi en natt och njöt av gatan och fasader.


Och givetvis gick vi ut och åt på kvällen igen, möjligen blev det väldigt mycket mat eftersom krogarna var generösa och vi skulle få smaka på allt det goda. Och det vet vi ju alla hur det blir med mycket gott, man äter och äter igen.


Innan vi skulle vidare från Ragusa tog vi en liten vacker promenad genom staden.


Och för oss som gillar trädgård var grönsaksodlingarna i staden sluttningar ett kärt möte.


Vi hade sikte på Tempeldalen och där väntade ruiner i skön varm sol.


Jag tycker det är en fantastisk upplevelse att vandra runt bland de gamla templen och föreställa sig livet som har varit. Och den gamla citrusträdgården som bjöd på mogen frukt och doftande blomning gjorde ingen oberörd.



Den natten sov vi över på en olivoljegård med fantastiska rum och härlig miljö, givetvis provade vi olivolja med.


Och även där åt vi en ljuvlig målad som startade i våren med ärtor, bondbönor och kronärtskocka med vispad ricotta. Bladen av krasse gav hopp om begynnande vår här hemma.



Och persikor i blom hade vi utlovat och det fick vi med om än i vårregn.


Och nu var på väg till Villa Romana del Casale.


Fantastiska mosaiker väntade oss med bilder ur den en gång moderna världen, det går verkligen inte att föreställa sig hur det en gång såg ut men fantastiskt att uppleva ändå.


Och givetvis de berömda bikini flickorna med.


Från villan åkte vi vidare till den gamla klassiska turistorten Taormina där ljuvligt hotell och krogbesök väntade oss till kvällen.


Från frukostterrassen hade vi en fantastisk utsikt över Etna.


Och visst åt vi alla frukost på terrassen.


En stor fördel med att inte resa i högsäsong är att man slipper trängsel på gatorna och att man faktiskt får plats på hotell och krogar.


Och även här möttes vi av vacker kultur.


I taormina hade alla egen tid på dagen och blåregnen blommade även där.


Och med egen tid så får man utrymme för det som man gillar bäst, jag gillar den lilla parken med en hänförande utsikt över havet.


Med sina lustiga byggnader och tydliga kvartersplanteringar får den mig att tänka nationalromantiskt på ett engelsk-italienskt vis, härlig hur som.


Eftersom vi inte hade någon gemensam tid förrän på kvällen han man uppleva det mesta som finns och stranden var en lockelse den med.


Det är fantastiskt att promenera ner till stranden genom storslagna scenerier och sedan ta linbanan upp igen.


Och när man ändå är nere på stranden lockar ett dopp i havet. Jag badade inte med en av våra resenärer tog sig en simtur och vattnet var +17° på min lilla favoritstrand. 


Det var härliga dagar och roliga möten på Sicilien och till kvällen kom molnen igen, men det gjorde ingenting eftersom vi satt inne och åt.


Solvändor följde oss på resan och vi ska snart planera nästa års resa till Sicilien, det är några som redan har anmält sig. Innan vi lägger ut resan är en intresseanmälan inte bindande om du vill säkra din plats. Maila till hannu.sarenstrom@gmail.com Rubricera ditt mail med Sicilien 2019 så återkommer vi när vi är klara med alla detaljer. Mer info om årets resa och prisbild hittar du om du klickar HÄR.
Ha det gott och idag kom våren till Langeland.

13 kommentarer:

Mari-anne Löfqvist sa...

Wow vilken resa det måtte ha varit.. Underbara bilder.. Tack för titten..

Mia Halvarsson sa...

Vilken fantastisk resa ni gjort....jag är glad och tacksam över att ha fått följa med om än via dina bilder och text!

Sylvia sa...

Ni har haft en underbar resa trots lite rysskyla! Den syns i alla fall inte från bilderna!

Hannu på Langeland sa...

Kylan syntes inte i bilderna och glädjen värmde upp oss alla, niu längtar jag ner igen.

Anonym sa...

Underbara bilder och jag kunde riktigt känna doften av den blommande rosmarinen.
Har man en gång känt doften på plats där den växer vild, så glömmer man den aldrig.

Britt

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilken kultur- och matresa ni var på! Det var nästan så man blev mätt bara av att titta på bilderna med all mat och mycket fanns det att se för övrigt också. Mina favoriter blev blåregnet och så bilden på butiken med alla huvuden. Samlar nämligen - lite - på sådana och det får absolut inte vara några "vanliga" keramikhuvuden vilket det inte såg ut att vara i den butiken!
KRAM/Susie

Jessica Tremblay sa...

Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, email: [drogunduspellcaster@gmail.com] jag blev förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: [drogunduspellcaster@gmail.com] om du står inför någon form av problem
1. Få din älskare eller man tillbaka
2. Pengar stava / lycka till stavning
3. Om du vill stoppa din skilsmässa
4. Skyddsspel
5. Få jobbstavning
6. Kampanjer
7. Få pengarna tillbaka.
8. viktminskning stavning
9. Kärlekstavning
10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion
11. Graviditetsstavning

Camila360 sa...

Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ​​KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ​​KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: ogagakunta@gmail.com och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
(1) OM DU VILL DIN EX-BACK
(2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
(3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
(4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
(5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
(6) du vill vara rik
(7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
(8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
(9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
(10) DU BEHÖVER EN JOBB
 ogagakunta@gmail.com

Oscar Fernandez sa...

Wonderful sharing. Thank you

Clipping Path Service sa...

I'm appreciate your writing skill.Please keep on working hard

elizabeth james sa...

Jag heter Elizabeth James, är från USA, jag är här för att vittna om det goda arbetet med AROZA SPELL CASTER & SPIRITUAL TEMPLE.
Jag har varit äktenskap i tio bra år och inget barn och och min man hotade att skilja mig och gifta mig med en annan kvinna.
Jag träffar en vän som presenterar mig för Dr Aroza som hjälper till att ställa en stavning och jag var gravid och lever nu lyckligt med min man och barn.
Passerar du genom problem som .....
Andliga problem
Traditionella ritualer
Äktenskapsproblem
Pengar stavar
Barreness
Skilsmässa lösningar
Attraktion
Sysselsättning
Rättsfall
Revevge
Hälsoproblem
Känner du att du inte har någon framtid?
Har du förlorat iver för livet?
Känner du att du förlorar den?
Ständigt drabbar du av otur?
Söker du kärlek, vänskap vill ha en förälskad älskare att återvända eller en nuvarande älskare att begå?
Kontakta sedan AROZA SPELL CASTER & SPIRITUAL TEMPLE
Ring eller WhatsApp +79267785378
E-post. arozatemple@gmail.com

David Millar sa...


This is a great post. I have more benefited from your website. Thanks a lot for your performative idea.
Footwear photo editing services

photo retouching service provider sa...


Awesome creation. Great work. Thanks
. Photo Retouching Services