måndag 20 september 2021

Mathelg i oktober


Den 8 oktober tänds den italienska kalasbelysningen igen, den
är lite kitsch men jag älskar den ändå. Den ska givevist hänga
fritt i rummet, men har inte hittat platsen ännu. Och tills dess
är det ballongkänslan som gäller. 


Mathelg 8-10 oktober med övernattning, alla på Langeland har
ett gäng rum till vänner och bekanta på ovanvåningen. Bor
man i sommarparadiset så får man sommargäster på besök.
Jag har 4 enkla gästrum men bra sängar, det finns en märkligt
placerad toalett för kattkiss på ovanvåningen. Gemensam dusch
på bottenplan. Rummen är dubbelrum, alltså två sängar i varje. 
 

Våra höstar brukar vara snälla men jag hoppas på rusk i fönstren så 
gemytet av doftande långgrytor och mustiga smaker i köket blir 
det rätta, vi lagar lamm, högrev och får jag tag på piggvar så blir 
det med smör och pepparrot ur köksträdgården. Vad det gäller fisk kan 
jag aldrig lova det, kanske blir det stekt sjötunga med brynt smör och 
friterad persilja, eller så blir det spättor av något slag.  


Självklart lagar vi också mycket grönt med italiensk inspiration.


Välkommen till oktobers enda mathelg, vi botaniserar i smaker
och upplevelser. Vi startar kl 16 den 8de oktober och lagar en fest så 
länge vi orkar. Lördag den 9de tar vi ett gemensamt beslut vid frukosten,
är det fint väder turistar ni under dagen och så möts vi igen tidig eftermiddag 
till grytor och långkok. Är det rusk så lagar vi mat hela dagen och skiljs åt
efter en härlig frukost den 10de oktober, och då lägger vi mycket kärlek
i frukosten. Från Malmö tar det ca 3 timmar med stop att köra hit, jag ser gärna
att det finns möjlighet för samkörning om ni har samma väg, det reducerar
broavgifter och annat. Men det ser jag i era anmälningar och då försöker jag
tussa ihop er så det blir så smidigt som möjligt. 
Kostnad SEK 4500:- per person, sängkläder och allt ingår som vi gör i huset. 
Vill du vara med, skicka din anmälan till hannu.sarenstrom@gmail.com 
Rubricera ditt mejl med mathelg i oktober, varmt välkomna till höstrusk. 





 

Inga kommentarer: