tisdag 28 juli 2009

Strålande dag.


Hm, det var mulet i morse och vädergubbarna hade lovat sol, men det blev också sol. Började dagen med att laga en blåbärspaj, tack och lov av skogsblåbär. MUMS! Eller ja, bakade ju inte pajen förrän efter frukost, färdig lagom till Caffe Secondi, fri stavning där....
Hm, min paj blev/är godare än den som mamma bakat alltid, jag gör en annan. Ska man berätta sådant för sina mödrar?


Till lunch var jag sugen på en kantarellsallad, gick ut i skogen och letade, hittade bara smultron och gick lite vilse, men bara lite smultron.


I min vilsna stund sprang jag över hemskheter som typ att värsdsrymden överfaller med, ailien/djur/människor/växter som håller på att ta över kantarellskogen, huga! Är det ngt som finns eller har jag hittat en ny samlarväxt? :)


Nåväl hittade ut ur skogen och fotograferade sädesfält på eftermiddagen, bara för att jag ville.
Hm, här försöker jag vara en miljökämpe, sedan tar jag bilen och kör typ 4 mil för att fota säd, växer ju hemma oxå!



Efter middagen, ugnsrostad sej gick jag en promenad på gräsängarna och tittade på solnedgången, behövde det. Har just upptäckt att kattungarna inte är rumsrena, jo jag byter i lådan! Du sade att dom var det, Hm! Jo det var en härlig dag igen.

25 kommentarer:

Sommarträdgården sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sommarträdgården sa...

Sak samma,skönt att du inte gick mycket vilse, men det där att sonen lagar godare mat än sin mor ,sånt behövs flera "bevis" för.:)

Inger R sa...

Apropå pajen: Ge mamma ditt recept på paj, det blir hon jätteglad för. Varför skall inte barnen kunna laga bättre mat än mamma, det är väl ingen tävling heller?

Bo Nylén i Nordens Flora:Tallörten kan för den oinvigde skogsvandraren te sig som en mystisk uppenbarelse.
Saknar helt klorofyll o är en saprofyt som lever i symbios med svamp.
Här finns massor med Tallört i år o följaktligen massor med kantareller.
Och blåbär, o smultron o snart kommer lingonen. Hur i all världen skall jag hinna med trädgården när jag ränner i skogen hela tiden?

Samlargenerna har tagit över. Hjälp!

johanna sa...

Åh det låter gott att börja dagen med blåbärspaj, det ska jag prova! :o)

Kattungarna kan glömma bort sig lite i lek o stoj var man ska kissa, testa att sätta dom i lådan med jämna mellanrum och krafsa lite med deras tass i sanden så fattar dom galoppen snart.

Lillianna sa...

Klart man kan baka godare paj än sin mamma, du har väl förfinat hennes recept till det yttersta. Jag tror hon blir glad och stolt om du bakar en paj åt henne och ger henne receptet...

Låter gulligt med kattungar, men det kan ta lite tid att få dem fatta galoppen med kattlådan. Lycka till!

/Lillianna

Sylvia sa...

Hade just tänkt tala om för dig att det inte var någon alien utan en tallien, hihi! Men någon hann ju före...

Anonym sa...

Caro Hannu,

Fastnade for sadesfaltet. Betagande. Kunde hora suset av axen i vinden. Tack for (nostalgisk) bild! Kommer receptet pa blabarspajen i nasta bok? Eller kanske vi far en fortitt??? Skall laga kantarell- resp vasterbottenpajer till helgen - efter Stockholmsbesoket. Vattnas redan i munnen. Ha det gott i solen! Bacione, Ingrid i Umbrien

Hannu på Langeland sa...

Carina det kallas utveckling, vi alla lagar godare mat än Hedenhös! Bara naturligt...
Sant Inger, oj tallört, hm inget spännande då!
Jo Johanna de använder lådan åkså, det är bara akutkisset som hamnar där de är!
Klart hon blir glad Lilliana.
Men hade föredragiew en Ailien, mer spännande så Sylvia.
Det susade faktiskt i säden Ingrid, västerbottenpaj, mums. Det åt jag förra veckan, men no kantareller i går, i morgon säkert!

Hannele på Hisingen sa...

blundar...

I Finland gör man den godaste blåbärspajen på vetedeg.

Hannu på Langeland sa...

Hannele, det är den jag menar! Men den var bara god i mitten och inte om man fick degkanten....

Hannele sa...

Hannu, då har du inte smakat min: kavla TUNNT och massor med bär. Kanske en Hisings-variant...

Hannele sa...

(för maken klagade att när det var för mycket deg i RAHKA-piirakka)

Hannu på Langeland sa...

Hur gör du degen! Om den blir god, tar jag med den som en barndomsförbättring! jag sticker o letar blåbär nu, köper jäst på vägen skriv nu!

Carina sa...

:P,tack för den Hedenhös.Jo men lite matlagningsduell kan sporra de yngre,nån sport får man väl ha,kul med matchning av smaker,duka inbjudande och framförallt äta o gott o barn som inte rynkar på näsan alltförofta av maten som lagas.Mat är en stor av tillvaron!Ingen kan säga emot:)

Carina sa...

:P,tack för den Hedenhös.Jo men lite matlagningsduell kan sporra de yngre,nån sport får man väl ha,kul med matchning av smaker,duka inbjudande och framförallt äta o gott o barn som inte rynkar på näsan alltförofta av maten som lagas.Mat är en stor av tillvaron!Ingen kan säga emot:)

Hannele på Hisingen sa...

Hannu, jag gör helt vanlig vetedeg, som står på mjölpåsen, med äkta smör och med kardemumma i.

Halv sats räcker till en långpanna.
(Blir det deg över, kan man ju göra en liten vetelängd, helst med russin i.)

VETEBRÖD
50 g jäst
150 g smör
½ liter mjölk
1½ dl socker (gott med rå- o farinsocker)
½ tsk salt
2 tsk malen kardemumma
1 äggvita

1 äggula till pensling

Som all vetedeg ska den först jäsa 30 min i bunken, 30 min på bakplåtspapper.

Blåbär är lite saftiga, så man blandar lite potatismjöl + socker över, annars rinner alltihopa..

Vad kan det bli, 22 minuter i 190°

Hannele sa...

Så den jästa degen ska vara ca 1 cm, när du kavlar den på bakplåtspapper. (Mina barn har lärt mej massor av matlagning, de är mycket duktigare än jag :)

Anonym sa...

Hannele - undrar om Hannu bakat paj efter ditt recept ännu? Jag har i alla fall noterat receptet och skall pröva! Har aldrig gjort paj på detta sätt med vetedeg - spännande. Har annars två favoriter, en "snabb" där man smälter smör och gör en pajdeg, och en med mannagryn i, som blir lite seg, jättegod.
Ulla

Hannu på Langeland sa...

Ulla, nej jag har ännu inte hunnit att baka den, men det beror på att jag inte hittade skogsblåbär på torget idag. Hannele, funkar det med frysta, odlade är ju sådär! Uh, Ulla, jag är uppvuxen på den! :))
Frysta + lite potatismjöl eller, färska oxå? Uh, behöver ju bara ringa mamma o fråga....

Hannele på Hisingen sa...

Hannu, klart det funkar med frysta bär. De är också saftiga, så en blandning av 1 msk socker + 1 tsk potatismjöl strös över en långpanna bär (jag kan inte säga om måttet är exakt, det kan inga mammor :)

Hannu på Langeland sa...

I know Hannele, i know! Jag testar fortfarande med ruisleipä!

Lenas trädgård sa...

Gode tid vad blåbär det finns i skogen i år! Jag blir nästan tokig av att inte hinna plocka av alla bären. När jag har fullt i mina yoghurthinkar, så är det lika mycket kvar, där jag precis krupit, kasat fram. I år är de dessutom nästan lika stora, som de bär vi tidigare år plockat på Bromö i Vänern. Där var de jättestora, kanske pga mycket älg
(och därmed bra gödsling...), som fanns där då? Ut i skogarna och fyll era hinkar, gör god paj eller sylt (eller vin - har jag också hört någon som gör). Allt detta är ju gratis, ta tillvara på de möjligheterna, om ni har tillgång till bärställen. Det är verkligen en lisa för själen att vistas i skog och mark, jag är så tacksam att bo granne med allt detta! / hälsn Lena

Hannele på Hisingen sa...

RUISLEIPÄ är gott - och lätt..

Anonym sa...

Jaa, vistt är det härligt! Jag har också mycket blåbär i år, och kantareller, fantastiskt!
Ulla

Hannu på Langeland sa...

Hm en fördel med Kinnekulle är att det inte växer blåbär här, jag älskar att äta men avskyr att plocka ihop vinterbehovet. Men det är bara jag, andra älskar det. Nu ska jag sätta degen, baka veteblåbär mums!