måndag 7 juni 2010

Jag är lite kär i Per-Anders


I helgen var jag upp i Hälsingland som verkligen är ett av mina favoritställen i landet och då mest för husen och kulturlandskapets skull. Jag vet att det finns andra vackra ställen men Hälsingland är ändå Hälsingland ute och inne.


Hälsingegården Per-Anders hade invigningsdag och jag skulle tala... Redan vid anträdandet av gården blev jag fast i atmosfären, jag älskar ju det där med att komma till ett hus/gård. Och just denna lilla böjda backe gjorde allt för mig, jo husen och lönnen med. Solskenet var underbart.


Vill ha grind på glänt!


Precis så här, jag älskar gårdsbilden, fan!


Det är ett gammalt ställe vilket synd på propotioner och materialval, vackert kan man också säga.


Och den enkla enkelheten tilltalar mig väldigt mkt, jo så är det. Försöker vara så jag med...


Som du kanske vet älskar jag miljöer, design och kulturhantverk. Och gammalt måleri får i gång mig till 100%, detalj av väggmålning som jag skall komma i håg.


På loften fanns en obäddad gästkammare, enkelt,m rent och vackert.


Dörrspegel, snygg!


I bageriet var väggarna tapetserade av, ja just det!


Men det var ett charmigt bageri och gott bröd, en rejäl bakugn såg till att man inte fryste...


Så här funkar gärdsgårdar bäst, alltså där de har en funktion och hör hemma.


Svenska utrotningshotade raser hör till gårdskaraktärerna.


Älskar Falurött och kaninburar...


Skulle jag ställa upp mjölkkannorna hemma i trädgården skulle de se löjligt ut, här helt på riktigt där de skall vara.


Mitt behov av vattentunna blev genast lite större...


Vill ha hjärtstaket, och faktiskt de går att beställa. Så söta...


Ett påbörjat grönsaksland är under upparbetning, fatta de har fortfarande nattfrost där uppe...



Jag är mkt svag för kulturmiljöer och denna förälskade jag mig lite i.

16 kommentarer:

MiA sa...

Oj! Otroligt själfull och välbevarad gård. Allt med hjärtan på är vackert. Väggmålningen helt sagolik i sin enkelhet, och staketet hade jag lätt köpt många meter av om jag bara haft någon stans att sätta det :))

Lena Andersson sa...

Fina bilder, ja man blir allt lite kär.
Trevlig blogg!
mvh Lena

Leif sa...

Läckra bilder på gamla miljöer.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vackert! Hälsingland är fint - inget snack om saken. Det är något riktigt speciellt där. Husen är vackra, och framförallt finns det så många gamla miljöer bevarade. Förstår att du blev kär!

Ha' det bra!
/Charlotte

marie i tierp sa...

du glömde väl inte att smaka på ostkakan ?

Almbacken sa...

Hej,

Vilken otroligt vacker gård! Precis sånt som jag också går igång på:o)

Önskar dig en skön kväll,
Maria

Sommarträdgården sa...

Genunint,underbart på sommaren.

M/S Design sa...

Härlig miljö.
Mariana

mariaK. sa...

Vacker gård, men fy för nattfrost :-(

Möllebacken sa...

Vilken tidsresa! Vurmar för det genuina och lite enklare. Trähus finns det inte så mycket av här i södra Skåne så det är en stor kontrast.
Ha en trevlig dag.
Pella

Mimi sa...

Obeskrivligt vacker miljö!! Hälsn mimi

Skaffaren sa...

Det verkar som om vi går igång på samma saker. Jag har en goding som jag kommer att förvandla till ett inlägg under dagen.

Cecilia sa...

Oj, oj, dit skulle jag vilja åka ... Så många underbara detaljer som också skapar en fantastisk helhet. Där skulle jag trivas fint! :)

l*eva sa...

Helt Underbart VACKERT!

Visst är det sorgligt, att det ska vara så svårt att överleva i detta, allt det vackra!
Ja, jag menar med *plånboken*!

Man får GLÄDJAS åt alla de eldsjälar, som trotsar både plånbok och annat!

(det negativa: våren kommer sent...)

Marie Lithén sa...

älskar dina bildberättelser, de kan man njuta av länge!

Sen nattfrost kan man leva med, när det är hyfsat nära till skidbackarna:-) Tänk att du var så nära och jag så långt bort, hoppas du får fler ärenden norrut!

Hannu på Langeland sa...

Håller med, enkelt är bäst och till detta vackra dekorer så blir det mesta filländat. Provade ostkakan, kanske inte helsåld men ändå...
Nattfrost och längre vintrar får man väl dras med om man nu gillar bra skidbackar, så jag har eg inte als svårt att se mig själv i ett träslott under en skidbacke.