måndag 10 januari 2011

Vardagsfint till din trädgård



Jag får ofta frågan om vilken är min favoritväxt och liknande och då blir mitt svar alltid den som gör mest för säsongen, men om man frågar vad jag gillar bäst i min trädgård blir svaret säkerligen min vårlund. Det är den skuggigaste delen av trädgården och den ligger till vänster i bild. Egentligen tänker man väl sig att en lund ska vara som ett skirt skogsbryn, men hos mig finns inga skogsbryn och skogen i min lund består av äppelträd. Inte politiskt korrekt men det får duga eftersom de ändå ger skugga under sommarsäsongen, dessutom tecknar de sig vackert i den nakna vårluften.


Det häftiga med en lund är att den kommer i gång att blomma med perenna växter så fort det bara töar och är någorlunda många plusgrader, julrosor är alltid tidiga och finns i en mängd olika variationer.


Jordvivor hör till favoriterna eftersom de kommer i gång tidigt på säsongen och blommar länge, de är lättförökade som de flesta vivorna genom delning. De har ett fint kompakt bladverk som förgyller lunden under den inte blommande säsongen och man kan snabbt få i hop stora bårder av jordvivor om man jobbar mycket med att dela plantorna ofta. Det verkar nästan som att de växer på sig fortare ju mer man delar dem, men det kan också vara en positiv inbillning jag har.


En bit in på säsongen så har min lund gått in i en härlig tutti frutti känsla, och jag gillar verkligen det här stadiet i lunden. Då när trädgården fortfarande är ganska färglös lyser lunden i en skön mosaik av gult, blått, rosa, rött och vita stänk. Ett vitaminpiller för vintertrötta ögon.
Bokhäcken i bakgrunden håller just på att grönska, till vänster i bilden långt bort står ett bergskörsbär och färgar luften rosa, än så länge är kronan inte fullt så stor men med tiden...


Min lund är verkligen en utpräglad vårlund, jag vill bli attackerad av vårblomning och ljuva känslor, detta betyder också att efter blomningen är det bladformer och grönska som bildar ljuvligheten. Men det är också ett skönt stadie som man mycket väl kan njuta av. De "bronsfärgade" bladen är bronsrodgersia. Rodgersia podophylla som i min lund nästan beter sig som ett elakartat ogräs, varje år tycker jag upp jordstammar och klipper bort överflödiga blad, det är inget besvär men man bör ha koll på vad den gör. Annars tar den över och kväver lätt de små raringarna ner på marken. När du köpte en planta står den ofta och stampar länge innan det händer något, men plötsligt efter ngt år drar den i väg åt alla håll, trots detta vill jag inte vara utan den. Bladen är bara starkt färgade på våren, under säsongen blir de mer gröna med ett lätt metalliskt skimmer i ytan.

19 kommentarer:

Bianca sa...

Suck, härliga bilder som väcker härlig längtan efter våren!

Boäng sa...

Vackert med rodgersian. Inte sprider den sig här inte, för styv jord tror jag.

NinaVästerplana sa...

Snart, snart.... idag tar den ett jättesprång... Men det är bara +0,4.
Nina

Helena sa...

Ja suck säger jag med.Men snart så..idag är det vår i luften här.Soligt o lite vind o talgoxen sjunger nån vårliknande sång :-)
Känns härligt!Fin är din lund förstår att du börjat längta!Det är ju så härligt när jorden är bar o sen börjas det :-)
Kram från mig!

Sylvia sa...

Underbart med vårbilder just nu, man blir full av längtan!!
Din lund är verkligen underbar!

M/S Design sa...

Din lund är så otroligt fin.
Mariana

Marie Lithén sa...

Din vårlund är underbar! Just på våren är mitt behov av färg och blomning som störst. Då älskar jag färg, medan det sedan går lika bra med frodig grönska. Så varför har jag ingen vårlund så som din.......måste ändra på det.)

Kati i Vadensjö sa...

Oh vad fint det var i din äppellund! Men hur funkar det sen med alla lundväxterna när det är dags att plocka äpplen? Jag funderar nämligen på hur jag ska göra under våra äppelträd.

Katarina/Kollitott sa...

Å vilken längtan och Å vad långt det är kvar...

Med fingrarna i (j)orden sa...

Fler som än jag som längtar till våren när andra färger än smaragdbrunt ;) tar över.
Eva

Rogarden sa...

En lund är för mig kontemplativt och alltid en frodig mångfald av det gröna. Den tar liksom aldrig slut = hoppingivande och härligt.

Hannu på Langeland sa...

Ja Bianca man kan längta till då och då...
Styv lera gillar den inte Dagis...
Varmare hos mig Nina... i Värmegropen.
Ja men Helena är det inte snö kan det väl lika gärna vara vår...
Tack Silvia och jo jag gillar den väldigt mkt ...
Härligt M/S
Precis Marie på våren vill ögonen berikas av färg, ja du det fattar inte jag heller!
Kati jag äter äpplena som jag kommer åt, resten blir kompost i lunden...
Ja till Maj är det länge kvar, till snödroppar kan det vara när som helst Katarina.
Mmmm ja nu när snön skiter sig Eva kan det la lika gärna bli vår!

Hannu på Langeland sa...

Ja så är det Rogarden... Precis så.

Kati i Vadensjö sa...

Ja, det var ju praktiskt Hannu, men om man har tre labradorer så går det ju inte:-) Men växterna kanske tål att jag klampar runt lite, det var iallafall verkligen inspirerande bilder.

Hannu på Langeland sa...

Ja du Kati det går att lära hundar och katter vad de inte får göra, ganska enkelt men man måste vara enveten. Men jo det funkar med hundtassar med, bara å välja bort de skiraste. ;)

Torprosen sa...

Har ju faktiskt varit i din underbara vårträdgård...så ja, det finns väl bara ett ord för den...UNDERBAR...Kram Torprosen

Hannu på Langeland sa...

Tack torprosen... :)

Lisa sa...

Ljuvligt, härligt, vårlängtan ! Nä jag får gå ner i köket och jorda ner mig för att få lite vår direkt. Håller med dig om jordvivorna, ju mer man delar ju gladare växer de på verkar det som. Det är ju jättebra !
Ha en fin vecka
Lisa/Lisas trädgård

Lisa sa...

Förresten, fick ett upprop tillsänt idag, om att rädda våra bin, de hotas ju globalt. Intresserad ? : https://secure.avaaz.org/en/save_the_bees/?cl=902037498&v=8137

Lisa igen