söndag 23 juni 2013

Italien igen


Som du säkert vet pendlar jag till Italien i år.


Jag och Sanna Töringe lagar mat i syditalien som kommer bli en bok.


Det är ett kul projekt och vi lagar mat på fantastiska platser.


Och spännande människor med, vi gjorde ett besök hos Silvestro som driver matskolan The awaiting table i Lecce, ett stor rekomendation med kul matlagning och en fantastisk miljö.


Vi gör som dom, går upp tidigt och handlar mat på torget.


Syditalien betyder också vattenkänsla i nästan alla bilder.


Gatorna är smala och vill man se blommorna får man rikta blicken uppåt.


Vi vill vara regionen trogna och tittar på allt som känns viktigt.


Och lagar mat så klart, ja hela tiden.


Masten är lite grövre, fattigare men också snyggt upplagd ändå, och visst äter man pasta där nere med. Ofta med rostat ströbröd.


Och visst vill vi duka upp under olivträden.


En gammal fyr, troligen vedeldad.


Jag känner mig lyckligt lottad av detta projekt och vi träffar på underbara människor som kommer i vår väg.


Men visst det är verkligen mycket jobb och väldigt lite strandhäng, 3 timmar totalt på en vecka!


På ett märkligt vis känner jag mig väldigt hemma nere i syditalien, jag tror att det på många vis faktiskt påminner om Kinnekulle. Gräsen, stenen och vildmorötter, vem gillar inte det?


7 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vilka underbara bilder! Fotot med matbordet under Olivträdet..Love it!
Njut till fullo av din resa :)
/ Sylvia

Anonym sa...

Du är verkligen en genuint härlig konstnär Hannu, dina bilder och din text sköljer över mig som en vacker dröm.
Det finns en underton av längtan och vemod blandat med ren glädje och förväntan i dina texter som jag känner igen. Kanske en gemenskap för det vackra.
Att få uppleva den kultur och kunskap som du förmedlar genom din och Sannas konstnärskap berikar mitt liv.
Tack för att du så frikostigt delar med dig av den!
Kramar och lycka till!
Elisabet Lisa Lagerman

Hannele på Hisingen sa...

Snacka om att pendla till jobbet!

ann beutler sa...

Längtan till det genuina och vardagliga..till mänsklig värme..det förmedlar dina foton. En annan kultur visst, men ändå igenkännande på något sätt. Försöker i tanken transformera bilderna och texterna till vår vrå av världen..tycker faktist det går bra. Tack för din generositet av att dela med dig

Anna sa...

Vilket härligt projekt! Är riktigt avundsjuk på ditt jobb just nu :)

Anna

Hannu på Langeland sa...

Ja ett härligt jobb har jag även om det stressar på då och då. ;)

Anonym sa...

Så fina bilder, ser fram i mot nya boken. :)