tisdag 28 augusti 2018

Langeland på trädgårsfest på Sofiero


Nu är jag och kålen hemma igen, men vi har varit på Den Stora Trädgårdsfesten på Sofiero
Kålen är trött och jag med.
 

Eftersom jag är ganska ny på Langeland tyckte jag att det vore kul om Langeland var med på tåget. 
Jag mailade till kultur, turist och någon annan chef, men jag fick inga svar. Ok, för mig var det inget 
problem, jag skulle ändå göra en trädgård. Men jag tyckte det var trist att göra den solo 
och inte få med mig känslan av Langland. 
Men kanske är Langelands kommun som Götenes kommun, där har jag bott i 30 år utan något 
större samarbete, och då har jag ändå lockat många mat och trädgårdsturister till Kinnekulle. 
Men hur som, jag skrev på en lokal Fb grupp  att jag tyckte det var konstigt att man inte får något 
svar och då vaknade alla till och ett möte blev av, plötsligt öppnade sig alla portar. 
Transport, kuliss och en folder blev fixat till en minimal kostnad, ja det gick undan och Langeland var på väg.


Även jag fick sätta fart och måla plank, planera rabatter och allt där till. 


Kålen odlade jag själv och grävde upp den samma morgon som vi skulle köra till Sofiero, kål är 
ganska tåligt och kan omplanteras, men jag har bara gjort det på hösten när vädret är svalare, hur
skulle det gå? 


Jag fick ihop ett gäng sköna volontärer till bygge och rivning, utan dem hade jag inte klarat att få till det.



 Raskt byggdes kulissen upp som är en replik på min lada och det är dörrarna som jag är så kär i.


Det var ingen stor trädgård men den var nästan konstant fylld av besökare.



När det är trädgårdsutställning vill jag gärna ha koll på växtvalet, dels att presentera något nytt men
också veta vad som skall planteras, i år var det ingen mening med att beställa växter eftersom det
inte fanns någon garanti att de skulle blomma just då, allt blommade över fort i värmen. Vi åkte till
plantskolan och plockade det som var finast just då. Och jag hade den osannolika turen att det fanns
pärlmalört i blom, det är extra roligt att kunna presentera en växt som inte många känner till och
jag hade lätt kunna sälja hundratals plantor om jag hade haft några till salu.


Det var många perenner men få sorter, förutom malörten blev Aster lateriflorus 'Horizontalis' och
Kalimeris incisa' också nya publikfavoriter ävn om de inte på någotvis är nya.


Malörtsrabatten gav ett frodigt och vilt uttryck, den påminner om ljuset i strandängarna här på
Langeland, ja lite fantasi får man lägga till med.  


Rött grus och rött foder gav en mustig bottenfärg till trädgården och bordet av gamla plank. 


Bordet har jag haft i många år och det är bestruket med pigmenterad tjärolja som ger en vacker ton, bordet
väckte också mycket uppmärksamhet. Och även om bordet är stort så smälter det smidigt in i
trädgårdsmiljöer utan att ta allt för mycket uppmärksamhet, billigt är det också om man jämför med de
möbler som finns i handeln. Jag har brädorna liggande lösa så det enkelt kan flyttas eller omformas till långbord
om det behövs.



Ur trädgården plockade jag med mig pynt och annat, skvätthönan från Gotland fick representera mitt nya hönsliv.
Jag kommer inte ihåg vem som har gjort den men det var en keramiker som gjorde dem genom att slå av
lerrester från händerna när hon drejade, ett visst modlerande krävs nog med för att få till uttrycket.


Kalimeris incisa fjäderaster hör till en av mina favorter i rabatterna, med en skön lång blomning ger de
ett härligt ljus och ruffs.


Det är ingen stor trädgård men perfekt till en radhustomt, stor blomning och gott om plats till annat.



Mandelgrenen uppe till höger sågade jag av hos min granne, jag längtar tills min relaivt
nyplanterade mandel på gårdsplanen blir lika stor, det tar ungeför tio år.


Jag älskar planteringar med kål och blommor, det ger en generös mustighet och det behövdes som
kontrast till den ljusa malörtsrabatten.


Visserligen tycker jag att det ska vara sommarblommor men det fick duga med solbrud, problemet
med perenner är ju att kålen så småningom ska grävas upp och det blir bökgt med alla rötter.
Tagetes, vallmo och inkakrage hade varit perfekt. Nåväl det blir så i köksträdgården nästa sommar.


Tre dagar och trädgårdsfesten var över och volontärerna var tillbaks, nu skulle det rivas. Tack och lov går
det alltid fortare att riva och vi hade tur med vädret. Min känsla är att den Langelandska trädgården
gjorde succé och det var många som frågade när jag ska öppna den nya trädgården här hemma och när jag
ska börja med mathelger igen. Alla ville de hit och det var också många som frågade hur man
gör för att köpa hus här, det verkar som jag har inspirerat många till en positiv tanke om att bo på Langeland.
Är du nyfiken på hus och prisbilder som i mina ögon är billigt svindlande klicka då här, och börja fantisera
om ett nytt liv där havet alltid är nära och odlingszonen är generös.


Kulissen var som en liten sockerbit och jorden skyfflades ihop, gruset med.


Nu har kålen kommit i näringsrik jord igen och vatten har de okså fått, det blir gott med kål i vinter. Och
jag har sått mer grönkål som jag ska plantera ut idag, kanske blir de inte lika stora men goda ändå. 


Tack Sofiero för en härlig fest och tack alla ni härliga besökare för fina ord, vi ses igen.

4 kommentarer:

A Casa Madeira sa...

Super interessante.
Adorei as imagens.
janicce.

Bettys beundran sa...

Så var det då dags för mig att lyssna på dig ännu en gång. Först var det på stora trädgårdsfesten på Sofiero (som jag skriver om på min blogg)och nu 1v. senare så besökte du Höganäs. Såååå fina bilder på växter från Kinnekulle som du bjöd oss på. Jag var en av några i publiken som klippte bort den utblommade daggkåpan. Bladen och droppen kommer då mer till sin rätt. Jag och en till räckte upp handen på frågan om vi har rosen Flamentanz. Livskamraten nickade gillande när du visade bilder och beskrev rosen. Ska erkänna att jag tillhör "vitblommormaffian". Jag bor i Stockholm, har en mycket liten och älskad trädgård. Redan i mitten av augusti kommer mörkret, då kan jag se mina vita blommor som lyser. De röda och blå försvinner in i mörkret och in i de gröna bladen. Stort tack för två fina föredrag.

Unknown sa...

Gost håey Hannu 👍😊🇩🇰

Allison Howarts sa...

Hej jag är Allison Howarts Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: ogagakunta@gmail.com du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall eller vad är han på +2348069032895
1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
ogagakunta@gmail.com